Utbildning

Södertäljes Frisörskola är godkänd av Sveriges Frisörföretagare och Handelsanställdas förbund och erbjuder en seriös utbildning som gör dig till en skicklig, påläst och en kreaktiv frisör som kommer att bli eftertraktad,. För att kunna hänga med i matchen så måste du vara berdedd på en tid som är krävande men samtildigt rolig.

Utbildningen riktar sig till elever som är intresserade av avlägga fullständigt gesällprov inom ca 3 år enligt avtal mellan Sveriges Frisörföretagare och Handelsanställdas förbund

Vårt mål är att eleven efter utbildningen ska kunna utföra:

• Dam skulpteringsteknik
  • Herr skulpteringsteknik
  • Strukturbehandling(permanent) + teori
  • Färgförändrande behanlingar+ teori
  • Långhårsuppsättningar & Brud
  • Styling dam/herr
  • Desin
  • Plattång / locktång
  • Huvudmassage
  • Driva/avtall
  • Förståelse av och färdigheter i att använda/fackspråk
  • Terminologi samt skiss/värktygslära
  • Service & Förselning
  • Ergonomi/Arbetsmiljö/Källsortering
  • Kemi Hår/färg & Hud
  • Hårförlängning
  • Make-up

Utbildningen är för elever som vill bli en skicklig, påläst och kreativ frisör.

Utbildningen ger eleverna teoretisk och praktisk erfarenhet av följande moment:

frisörteknik, håruppsättning, extension med mera.

När du är klar så står du där med ditt gesällprov i handen som bevisar att du är en riktig frisör och att dina chanser att bli anställningbar har ökat enormt.

Vi erbjuder även kursen på wella studio innom färg klipp trend Wella education cordinator best  studen award vinnare stipendium delas ut till den bästa eleven i varje avgångsklass på södertäljesfrisörskola av wella professionals Deltar i DM-skol SM.

Grundutbildning

Vår grundutbildning pågår i skolan under två terminer, intensivt med både praktisk och teoretiska ämnen och kundmottagning. I vår utbildning ingår 1224 timmars praktik och 276 timmars teoriundervisning i egna lokaler, totalt 1500 timmar. Utbildningen är upplagd på totalt ca 43 veckor.

Under utbildningen tränar du på dockor/kunder i vår skolsalong. Våra erfarna lärare lär dig olika frisörtekniker. Vi bjuder även in externa experter för fördjupad kunskaper.

Vad är gesällprov?

Gesällbrevet är branschens yrkesbevis som visar att du har utbildat dig och avlagt branschens behörighetsprov gesällprovet. Gesällbrevet härstammar från 1600-talet och i frisörbranschen har man valt att behålla det gamla dokumentet som bevis på yrkesskicklighet. Gesällprovet består av grundläggande moment i frisöryrket som följer aktuellt mode/tekniker.

Delprovet är en del av gesällprovet som görs under/efter grundutbildning nivå 1, delprovet ska vara godkänt innan färdigutbildning mot gesällprovet kan påbörjas.

Med gesällbrevet i din hand är du behörig frisör och har rätt till full lön enligt branschens kollektivavtal.

Vår Kursavgift är 100 000 kr.

(Startpaket värde 5000 kr.)

Stylist kurs:  priset 55 000 kr.

Kursen ger dig god kunskap inom

• Grund uppsättningar och avancerade uppsättningar (styling, design, plattång / locktång).
  • Make-up(dagmakeup, kvällsmakeup, brudmakeup, färganalys, färglära, ansiktstrukturer, ansiktkorrigeringar, appliceringsteknik, hygien, ögonskuggsteknik, plockning och formning, arbetsställning, produktkännedom, redskapvård).

Detta ingår i kursavgiften.

Södertäljes Frisörskola tillhandahåller all litteratur, material och övrig utrustning som du behöver under utbildningen.

I kursavgiften ingår: kurslitteratur och material från ett av världens största utbildningssystem inom frisörutbildning.

Dessutom ingår allt övrigt man behöver inom klippning, extensions, såsom handverktyg som sax, kam, borste och fön samt kursmaterial. Klipp dockor dam och herr ingår.

När eleven har slutfört sin praktik erbjuder vi eleverna gesällinformation som anordnad av frisörföretagarna/ handelsanställda för. Vi fram ledereleven till gesällprovet.
Nästa kursstart beräknas till Augusti 2017

Avbokning

Anmälan är bindande. Om du uteblir utan avanmälan debiteras du 3000 kronor.

Vi reserverar oss för eventuella ändringar.

Snabba länkar

Privata godkända skolor

Alla utbildningar Södertäljes Frisörskola

Frisörutbildning med jobbgaranti, Södertäljes frisörskola

Herrfrisering, Håruppsättning och Hårfärgning

Få den bästa starten på din frisörkarriär genom Södertäljes Frisörskola.

Herrfrisering

Bli en duktig herrfisör och redo för arbetsmarknaden genom vår populära kurs.

Du lär dig olika skulpteringsätt och metoder. Du kommer behärskar flera herrklippningstekniker och styling. Dessutom går vi igenom alla teoretiska kunskaper som du sedan får tillämpa i praktiken. I kursavgiften ingår även alla materialkostnader.

Omfattning: 3 månader- 3 d/v, 28 900 kr.

3 dagar/Diplom: 8 900 kr.

Håruppsättning

Håruppsättning är något frisörer alltid vill bli bättre på. På den här kursen får du alla kunskaper för att kunna låta din kreativitet skapa.

Kursen syftar till att lära dig göra håruppsättningar och styling. Du lär dig hantera olika hårtyper och anpassa till olika ansiktsformer på ett naturligt och elegant sätt. Vi lär sig flera klassiska och trendiga uppsättningar och styling. Efter kursen kommer du behärska flera tekniker både grundläggande och avancerade.

Omfattning: 4 veckor- 3 d/v, 20 000 kr.

3 dagar/Diplom: 4 900 kr.

Hårfärgning

Hårfärgning rena vetenskapen och kombinationerna är många. I Europa färgar mer än 60% av kvinnorna sitt hår ungefär 6-8 ggr/år.

Som frisör måste du ha rätt kunskap och kunna förstå färgsammansättning och ämnen. På den här kursen kommer du lära dig hårfärgning i teori och praktik.

Omfattning: 4 veckor- 3d/v, 24 900 kr.

3 dagar/Diplom: 7 900 kr.

En intensiv utbildning

Det går även att ta vidare utbildning med en intensiv kurs på ett halvt läsår(4 månader) för att vidare utveckla sig enbart på frisörämnen fokus med intensiv kursen ligger att man kommer ut snabbt i arbete.

Omfattning: 4 månandar, 58 000 kr.